Terug naar overzicht

FEATURE

MODE & IDENTITEIT: Hoe laat jij zien wie je bent?

CT PLAYGROUND feature

Hoe mix je mode met respect voor een cultuur die anders is dan die van jou? En hoe gebruik je je uiterlijk en de kleding die je draagt, als een weerspiegeling van je identiteit? Op deze avond gaan we de verbinding aan tussen verschillende culturen en modetrends door middel van talks, expo’s, muziek en food.

We zijn het helemaal gewend en het is super handig: je kunt geld versturen naar de andere kant van de wereld within seconds en in het uiterste puntje van de wereld bestel je een Big Mac. Globalisering heeft ons veel gemak gegeven maar sta je er weleens bij stil waar bijvoorbeeld de print van jouw kleding vandaan komt?

We starten met een ‘college’ door cultureel antropoloog Malika Ouacha. Daarna gaan we dieper op een aantal onderwerpen in met interactieve panelgesprekken. In het eerste panel komen de modellen Daanisj, Ayesha en Jessica aan het woord. We hebben het over hun eigen ervaringen binnen de modewereld. Kunnen zij volledig zichzelf zijn? Hoe laten zij in het vak hun identiteit zien en hun stem horen? In het tweede deel gaan we dieper in op de business met Nathifa (oprichtster van het merk MY-OH-MY) Ashlee (oprichtster Young the agency) en Jess Oberlin (artist en ontwerpster). Hoe representeren merken in de mode zich? Is diversiteit een trend? Wat gaat er goed en wat kan er beter?

Laat je ondertussen inspireren door de expo’s van kunstenaars zoals @Hiddenlionstudio en  Jess Oberlin. De Venezolaanse MERU toont ook haar werk en treedt op. Via haar muziek en kunst laat zij haar kritische en prachtige stem horen.

Host en moderator van de avond: Stephanie Afrifa.

PROGRAMMA:

TALK – 20.00 uur

Mini-college door cultureel antropoloog Malika Ouacha. Over mode (wat is dat eigenlijk?), over persoonlijke identiteit (je achtergrond, je looks, waar voel je je thuis?) en over hoe die twee elkaar beïnvloeden. Want, hoe mix je mode met respect voor een cultuur die anders is dan die van jou? Learn & listen ❤️

Malika Ouacha is cultureel antropologe en specialiseert zich in de Berberologie, met name de Amazigh-cultuur uit Noord-Afrika, waar haar roots liggen. Ze doet onderzoek naar de genderverhoudingen, de symboliek en de vele talen die deze cultuur rijk is.

 

 

 

PANELGESPREKKEN – 20.30 uur – 22.00 uur 

met Jess Oberlin (mode artist), Ayesha Djwala (model) en Daanisj Mahabier (model), Aminanta Minte (model en oprichtster Alien Mag), Nathifa Echteld (oprichtster MY-OH-MY) en Ashlee Janelle Danso (oprichster van YOUNG / The Agency).Jess Oberlin-Ayesha-Daanisj collage

MUZIEK

Door MERU en Amartey 

https://www.instagram.com/p/Btgu-96lJT3/?utm_source=ig_web_button_share_sheet

https://www.instagram.com/p/BtlJIpiIJ_r/?utm_source=ig_web_button_share_sheet

 

EXPOSITIES

Door @Hiddenlionstudio (Nazrina Rodjan), Jess Oberlin en MERU

https://www.instagram.com/p/BjrVsA7nlZ3/?utm_source=ig_web_button_share_sheet

https://www.instagram.com/p/BoiuFvFCXhY/?utm_source=ig_web_button_share_sheet

https://www.instagram.com/p/Bt5aOV2ovfO/?utm_source=ig_web_button_share_sheet

SOUL FOOD – vanaf 19.00 uur

 

Deuren open: 19:00 uur
Start programma: 20:00 uur

 

FEATURE wordt gemaakt door deze redactie:

  • Ashlee Janelle Danso

    Ashlee Janelle Danso is de oprichster van YOUNG / The Agency, een creatieve director die samen met creatieve talenten merken helpt concepten te realiseren die aansluiten op de huidige tijdgeest. Als influencer en styliste werkt ze aan verschillende samenwerkingen met mode merken en artiesten in het binnen en buitenland.

  • Madhavi Gharbharan

    Als marketing manger met een missie is Madhavi onderdeel van verschillende projecten met als doel een betere, schonere en eerlijke wereld voor iedereen. Madhavi zet zich in voor projecten die dezelfde visie delen als zij. Tegenwoordig zien we harde termen als racisme of vervuiling steeds vaker gebruikt worden als marketingtool, maar hoe kan marketing daadwerkelijk een tool zijn om ongelijkheid of vervuiling tegen te gaan? Marking heeft de kracht om informatie verspreiden met als doel verandering in de samenleving. Waar is bijvoorbeeld het t-shirt gemaakt dat jij nu aan hebt en door wie?

  • glenbeilohy

    glenbeilohy oftewel: Glenda Pattipeilohy, creatief duizendpoot die zich voornamelijk bezighoudt met fashion en communicatie en haar Molukse heritage.

    In 2015 is Glenda afgestudeerd met een bachelor of fashion design and communication aan de HKU Design/ Utrecht University of Arts met een project The Forgettables, waarmee ze bewustwording vroeg om de situatie in West Papua, Indonesië.

    Gelijk na haar studie is ze aan de slag gegaan als #jufGLEN op VMBO- en praktijkscholen in Utrecht, Rotterdam, Amsterdam en Eindhoven waar ze mode workshops geeft met een sociaal maatschappelijk tintje (denk aan identiteit, seksualiteit en duurzaamheid). En is ze op verschillende sectoren werkzaam, zowel in design als sociaal maatschappelijk vlak. Zo heeft ze tijdens de Dutch Design Week in 2015 set design ontworpen voor o.a. optredens van ABRA en COSMO V, is ze betrokken geweest met verschillende stichtingen in de communicatie, o.a. Molukse theatergezelschap DeltaDua.

    In 2017 heeft Glenda een half jaar in Maluku geleefd, om het dagelijkse leven zelf te onderzoeken, te ervaren en te delen met haar vrienden.  Dit heeft ervoor gezorgd dat ze in 2018 met gelijkgestemden in Nederland AMI – Awareness Moluccan Identity heeft georganiseerd in de Metaal Kathedraal in Utrecht (@awarenessmoluccanidentity)

    Sindsdien wilt ze graag meer van de Molukse eilanden zien en delen.

  • Meau Dahman

    ‘Meau, a fresh face for the usual and well known style in Holland. With a Gender bending purpose he shows how exquisite his style and vision can be. With an eye for detail in mens and woman’s clothing he mixes it up and makes it new. Therefore he tries to break boundries for the arabic men and women to be themselves – as it is a known taboo in the arabic world for a man to be so extravagant.’

    Meau is part of Fashion & Identity to show the dutch audience how Moroccan style influences brands of today. Moroccan has been a big part of most clothing pieces in fashion since 2 years ago

  • Milou Kakisina

    ᴘᴜʙʟɪᴄɪsᴛ
    @michaeladeprince
    ᴄᴏᴍᴍᴜɴɪᴛʏ ᴍᴀɴᴀɢᴇʀ
    @compagnietheater
    ?ᴀᴍsᴛᴇʀᴅᴀᴍ

Dit programma heeft al plaatsgevonden